Hvordan montere ankervinsj på en gammel båt?

Hvordan montere ankervinsj på båt?

Hvordan installere ny ankerwinch på gammel båt?

Bakgrunn: Vi har en 40 år gammel båt, av god kvalitet og i god stand. Likevel må gammelt utstyr erstattes. På denne Nauticat 38 fra 1982 stod det en vinsj fra byggeår, og den tok til slutt kvelden. Her forklarer vi hva vi gjorde for å montere en ny vinsj.

På en gammel Nauticat 38 monterte vi en ny ankervinsj. Vi valgte en Quick Hector med 100 meter 8 mm kjetting og et 25 kg Vulcan anker. Alt kjøpt hos Seatronic.

Forberedelser

Da den gamle winchen tok kvelden var den 40 år gammel, og vi ønsket å benytte anledningen til å oppgradere til helt nytt. Først fjernet vi alt det gamle utstyret, bortsett fra de grove strømkablene. Dette ønsket vi å bruke på nytt.

Deretter var det å velge det nye utstyret. Når man skal kjøpe dyrt båtutstyr så ønsker man å få hjelp og gode råd på kjøpet. Av erfaring visste vi at Seatronic har en fantastisk service, og vi valgte derfor å kjøpe fra dem. Vi gjør oppmerksom på at Seatronic ikke har betalt for denne omtalen. Etter samtale med Seatronic falt valget på en winch av typen Quick Hector på 1.000 Watt, med kabelar for 8 mm kjetting. Vi liker å ligge på svai, og derfor valgte vi også 100 meter med 8 mm kjetting og et moderne anker av typen Vulcan på 25 kg. Vi kunne klart oss med 50 meter og et mindre anker, men nå sover vi i alle fall godt om natten. Båten er 38 fot, og veier minst 11 tonn.

Vi kjøpte også bryter for å kjøre vinsjen opp og ned, men dette skal vi komme tilbake til.

Det er viktig med grove kabler av god kvalitet når man skal trekke strøm til vinsjen. Opprinnelig var det kabler fra forbruksbatteriet midt i båten. Disse kablene var lange, og litt for tynne. I tillegg var de 40 år gamle, og etter råd fra Seatronic valgte vi å ikke bruke disse på nytt likevel. Vi fant en bedre løsning:

Strøm fra baugpropell

Båten har en ganske ny baugpropell fra SidePower. Rett ved siden av står det et batteri for å gi strøm til baugpropellen. Denne lades av motoren når den går, og i tillegg med en batterilader når vi har landstrøm. Vi kjører aldri baugpropell og ankervinsj samtidig, og derfor valgte vi å trekke strømkabler fra dette batteriet. Det blir mye kortere siden det batteriet står nesten rett under ankervinsjen. Før vi begynte å jobbe med ledninger koplet vi terminalene helt fra batteriet.

Med batteri rett nedenfor vinsjen ble det korte kabler.

Montere vinsj på båten

Etter å ha lagt en plan begynner moroa. Det er viktig å plassere vinsjen slik at kjettingen går rett frem til ankerrulla. Det er også viktig å feste vinsjen et sted der båten er solid nok til å tåle kreftene. Siden denne båten hadde en vinsj fra før visste vi at dekket var solid nok. Da vi hadde funnet ut hvor vinsjen skulle stå måtte vi borre hull i dekket. Vi siktet mye for å rette vinsjens kabelar mot ankerrulla, og boret noen solide hull for å få montert de store skruene som fulgte med.

Vi siktet godt før vi boret hullene i dekk.

Hullene fra den gamle vinsjen ble tettet med Tec-7 lim, og deretter plugget vi igjen hullet med teakplugger før limet tørket.

Strømforsyning og sikring

Som vi har sett trakk vi grove kabler fra batteriet nede under dekk (det som også gir strøm til baugpropellen). På denne kabelen må vi ha en sikring. Denne sikringen ville vi ikke ha synlig, men den må likevel være lett tilgjengelig. Om sikringen slår ut mens du holder på å dra ankeret opp vil du lett komme til og resette. Etter litt tankearbeid endte vi opp med å plassere denne i ankerbrønnen. Vi har vendt oss til å alltid ha luka til ankerbrønnen åpen likevel, for å kunne følge med på kjettingen.

Den nye vinsjen stod ikke akkurat der den gamle stod, og derfor måtte vi utvide hullet der kjettingen går ned i brønnen (se bilde).

Opp / ned bryter

For å kjøre vinsjen opp og ned endte vi opp med to løsninger.:

  • Fjernkontroll fra baugpropellen
  • Bryter ved styreposisjon

Fra før hadde vi en trådløs fjernkontroll for baugpropellen. Den hadde ledige knapper for å styre ankervinsjen, og vi fikk koplet dette opp så vi kunne bruke samme fjernkontroll på baugpropell og vinsj. Det ble en elegant løsning. Da kan vi styre vinsjen mens vi står på fordekket.

Siden vi vet at trådløse løsninger har en lei tendens til å slutte å fungere når du trenger dem mest, så ville vi ha en «fail safe» bryter med kabel i tillegg. Vi trakk en signalkabel fra vinsjen og inn til styreposisjonen inne i båten, og monterte en bryter der. Det er svært sjeldent vi bruker denne bryteren, men det gir oss en ekstra sikkerhet å vite at vi har en kabelbasert løsning som back up.

Bryter med kabel inne. Fjernkontroll ute.

Igangkjøring

Så sjekket vi en siste gang at vi hadde koplet alt riktig, og deretter koplet vi kablene på batteriet. Gleden var stor da vi kunne trykke på knappen og vinsjen fungerte som den skulle. Både bryteren inne i styrhuset og fjernkontrollen ute på dekket gjorde akkurat det de skulle.

Praktisk bruk av kjetting

100 meter kjetting er mye, og de fleste nøyer seg nok med 50 meter. Fordelen er at man kan ankre tryggere og på dypere vann. Ulempen er at man får mye vekt langt frem i båten, og at kjettingen lett kan bygge seg opp som en stor klyse. Vi må derfor bruke båtshaken for å spre kjettingen utover når vi drar kjettingen inn.